Czy warto się dowiedzieć, na czym polega ekonomiczna jazda?
Sam zdecyduj, czy to wystarczająco ważne powody, aby oszczędzać paliwo, ograniczyć jego zużycie i ekonomicznie eksploatować samochód. Jeśli choć jeden z nich cię przekonał, to znalazłeś odpowiedź na pytanie: dlaczego warto? Czytaj dalej.
SYMULACJA 1: Załóżmy, że nie jeździmy dużo i tankujemy 2x w miesiącu, dla uproszczenia powiedzmy za 600 zł. Czy jeśli stosując proste zasady ekonomicznej jazdy, mając wiedzę na temat kwestii związanych ze stanem technicznym naszego pojazdu (nawet taki element jak odpowiednio napompowane opony ma znaczenie) i wiedząc jaki to ma wpływ na zużycie benzyny, bylibyśmy w stanie zaoszczędzić zaledwie 10%, czyli 60 zł miesięcznie to jest dużo, czy mało?
Wiele osób pewnie pomyśli sobie, że to niewielka kwota, która nie ma większego znaczenia. Niektórzy pewnie pomyślą, że lepiej czasem przycisnąć pedał gazu, poczuć wiatr we włosach niż oszczędzać takie niewielkie kwoty. Ale są też ludzie, którzy myślą inaczej. Zastanawiają się "co mógłbym zrobić z taką dodatkową kwotą pieniędzy?". Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że jest to kwota "dodatkowa", kwota, której gdybyśmy nie zaczęli jeździć oszczędniej, w ogóle byśmy nie mieli.
Ma to olbrzymie znaczenie pod warunkiem, że tej kwoty nie przejemy. Bo wówczas faktycznie jest to 60 zł, które nie ma praktycznie żadnego znaczenia, jeśli za te pieniądze pójdziemy sobie parę razy do kina, czy na obiad do restauracji. Niestety większość osób by tak zrobiła. Ale są też tacy, którzy pomyśleliby tak:
60 zł miesięcznie, to 720 zł rocznie, to 7200 zł po 10 latach. Nadal niewiele, nie?
A co, gdyby zacząć pomnażać te symboliczne (na początku) pieniądze?
Aktualnie najlepsze lokaty dają około 5% (po odjęciu podatku belki).
Zakładając systematyczne podejście do tematu, co można osiągnąć przy takim oprocentowaniu, inwestując co miesiąc regularnie 60 zł?
12 miesięcy (1 rok): 736,73 zł (16,73 zł zysku) - wow, ale majątek, ktoś może sobie pomyśleć.
60 miesięcy (5 lat): 4080,36 zł (480,36 zł zysku) - szału nie ma, ale już jakieś pieniądze widać.
120 miesięcy (10 lat): 9316,94 zł (2116,94 zł zysku) - kwota zaczyna robić już jakieś wrażenie
240 miesięcy (20 lat): 24662,02 zł (10262,02 zł zysku) - kto by pogardził taką kwotą?
480 miesięcy (40 lat): 91561,21 zł (62761,21 zł zysku) - wartość nowego samochodu.
Dla jednych te liczby nie będą miały znaczenia, a okres oczekiwania na jakieś sensowne pieniądze jest zbyt długi. Inni jednak zauważą fakt, że to wszystko są pieniądze, które możemy mieć nie wydając żadnej dodatkowej złotówki. Dostępne tylko dlatego, że nauczymy się oszczędniej jeździć i systematycznie oszczędzać, i lokować te pieniądze. Pieniądze, których byśmy w ogóle nie mieli, gdybyśmy nie zainteresowali się tym tematem.
Fakt, że 40 lat to bardzo długi okres. Ale czy lepiej jest mieć po 40 latach 62761,21 zł, czy ich nie mieć?
To oczywiście tylko symulacja. Pokazująca jak rozumują niektórzy ludzie, a jak zarządzają pieniędzmi inni.
SYMULACJA 2: Każdy wie, że są możliwości inwestowania pieniędzy bezpiecznie na wyższy procent. A co, gdyby pieniądze dawały 12% zwrotu z inwestycji?
12 miesięcy (1 rok): 760,95 zł
60 miesięcy (5 lat): 4 900,18 zł
120 miesięcy (10 lat): 13 802,32 zł
240 miesięcy (20 lat): 59 355,32 zł
480 miesięcy (40 lat): 705 886,35 zł (przez 40 lat kapitał wpłacony to 480x60 zł = 28800 zł. Czyli ZYSK wyniósłby skromne 677 086,35 zł po 40 latach. Tylko dlatego, że w pewnym momencie swojego życia ktoś zaczął oszczędzać 10% na benzynie i inwestował te pieniądze.
SYMULACJA 3: A co, jeśli ktoś jeździ 2x tyle, bo taką ma pracę? Wydaje 1200 zł na benzynę i mógłby zaoszczędzić aż 120 zł miesięcznie?
12 miesięcy (1 rok): 1 521,90 zł
60 miesięcy (5 lat): 9 800,36 zł
120 miesięcy (10 lat): 27 604,64 zł
240 miesięcy (20 lat): 118 710,64 zł
480 miesięcy (40 lat): 1 411 772,70 zł (kapitał wpłacony 480x120 zł = 57600 zł. ZYSK wyniósłby 1 354 172,70 zł
Oczywiście jest to mocne uproszczenie. Nie uwzględnia ono inflacji i innych rzeczy. Ale chodzi tutaj o pewną ideę i sposób myślenia. O podejście do oszczędzania i inwestowania. Bo nie chodzi tylko o to, aby jeździć oszczędniej, ale o to co się z tym dalej zrobi. Warto spojrzeć na temat znacznie szerzej. Każdy w swoim budżecie może znaleźć na 100% kilkadziesiąt złotych miesięcznie, które mógłby zaoszczędzić, nie wydając na niepotrzebne rzeczy. Efekty jakie z tego mogą być są często niewyobrażalne.
Poradnik ten nie został napisany z myślą o profesjonalistach -- oni już wiedzą to, czego Ty jeszcze nie wiesz -- że każdy samochód jest "oszczędny". Nawet ktoś, kto szczególnie nie interesuje się samochodami lub dopiero zaczyna swoją przygodę jako kursant szkoły jazdy, spokojnie zrozumie tę publikację.
Aleksander Sowa porusza tu bardzo ważną kwestię stylu jazdy. Na pewno wielokrotnie spotkałeś się z opinią, że niektóre osoby poprzez niewłaściwy styl jazdy szybciej niż inni kierowcy doprowadzają swój samochód do zużycia. To samo tyczy się paliwa. Jeżeli nie nauczysz się ekonomicznej i ekologicznej jazdy, zużyjesz go o wiele więcej niż kierowcy, którzy to potrafią. Dzięki poradnikowi szybko zmodyfikujesz swoje niedociągnięcia w jeździe i przedłużysz zarówno żywotność swojego samochodu, jak i sprawisz, że nie nadejdzie moment, w którym w twoim portfelu zaświeci pustka.
Oszczędna jazda polega także na tym, aby lepiej poznać i zrozumieć, jak działa samochód. I tak mamy tu rozdziały poświęcone konstrukcji samochodu i technologii przyszłości, czyli jakie nowinki pojawiły bądź pojawią się wkrótce na rynku, a mogą wspomóc Twój samochód w racjonalnym spalaniu benzyny -- poznasz rodzaje silników oraz na co jest przeznaczana każda jej kropla. Sprawdzisz stan techniczny pojazdu i dzięki temu będziesz wiedział, czy nadmierne zużycie nie jest spowodowane wadami technicznymi (zwlekanie z przeglądem). Wyregulujesz układ zapłonowy i zasilania, przekonasz się, ile tak naprawdę pochłaniają klimatyzacja i amortyzacja oraz układ hamulcowy.
Publikacja to 28 stron sprawdzonej wiedzy i porad pochodzących od praktyków, które, mamy nadzieję, pomogą każdemu turyście mądrze podróżować. Ebook powstał na bazie wieloletnich doświadczeń ekspertów z serwisu Tanie-loty.pl, zwiera też praktyczne wskazówki podróżujących blogerów.
Ebook "Tanie podróżowanie" to pokrótce:
lektura obowiązkowa każdego zdobywcy nowych zakątków świata!
- stan techniczny samochodu,
- warunki na drodze,
- technika jazdy kierowcy,
- modyfikacje,
- konstrukcja samochodu,
- samopoczucie kierowcy.
Jeżeli przyjrzysz się uważnie, dostrzeżesz, że na większość czynników masz wpływ. Musisz tylko wiedzieć, W JAKI SPOSÓB wpływają one na zużycie paliwa i JAK wykorzystać tę wiedzę, aby mniej płacić za paliwo.
WIEDZA = WIĘCEJ ZAOSZCZĘDZONYCH PIENIĘDZY
Czytając tego ebooka zapoznasz się z następującymi zagadnieniami:
-- Jakie są najważniejsze przyczyny zwiększonego zużycia paliwa ze względu na niewłaściwy stan techniczny.
-- Regulacja układu zasilania i układu zapłonowego.
-- Jaki wpływ na zużycie paliwa mają zbieżność kół i stan układu hamulcowego.
-- Jakie są najważniejsze czynniki zwiększające zużycie paliwa, a wynikające z „winy” kierowcy.
-- Na czym polega właściwa, ekonomiczna technika jazdy.
-- Na czym polega ecodriving.
-- Jak należy poruszać się w korku i jak pokonywać wzniesienia.
-- Jaki wpływ na zużycie paliwa ma rodzaj silnika.
-- Zależność pomiędzy wagą samochodu a ilością zużycia paliwa. Jak zmniejszyć masę auta?
-- Co powinieneś wiedzieć o oponach.
-- Czego nie należy robić, aby dodatkowo nie zwiększać oporu powietrza.
-- Jaki jest wpływ warunków drogowych na ilość paliwa spalanego przez samochód.
-- Instalacje LPG i CNG.
-- Wpływ magnetyzerów na zużycie paliwa.
-- Jaki wpływ na zużycie paliwa mają spoilery.
Aktualnie litr benzyny kosztuje około 5,50 zł. Za równowartość tego poradnika mógłbyś więc kupić mniej niż 1 litr benzyny – to niewiele.
A teraz wyobraź sobie, że wiesz, jak miesięcznie zaoszczędzić znacznie więcej litrów paliwa niż ten jeden. Pomyśl więc, jak szybko zwróci się Twoja inwestycja w tę książkę.
Zobacz, co o naszych produktach mówią inni
Bardzo świetna książka dla rozpoczynających prowadzenie pojazdów mechanicznych!
Łukasz, Obywatel wsi
Pozycja nie zawiera nic, czego już bym nie wiedział. Forma mocno rozwlekła, a treść nie większa niż ulotka na temat ecodrivingu, tyle że w mocno "przegadanej" formie. Najwięcej miejsca poświęcono zagadnieniom na które, jako kierowca konkretnego auta, nie mamy wpływu, jak budowa silnika i jego wydajność, opór powietrza, skrzynia biegów itp. Dodatkowo w wersji mobi morze literówek (Africa Corps, Toyota Pirus, Skasonia, Triptonic i wiele innych). Polecam tylko tym, którzy swojego samochodu jeszcze nie mają i stoją przed zakupem jak najoszczędniejszego. Dla reszty równie przydatna będzie 3-skrzydełkowa broszurka na temat oszczędnej jazdy, zabrana przy kasie podczas płacenia za tankowanie...
Łukasz Domurat, kierowca
Informacje znane każdemu kierowcy. Brak konkretnych porad, jak jeździć oszczędnie. Nic nie wnoszące do oszczędnej jazdy informacje o ochronie środowiska. Brak informacji, jak bardzo niebezpieczna jest jazda na światłach mijania w dzień, zwłaszcza dla kierowców jednośladów!
Artur Kesler, kierowca
Zawiera sporo przydatnych informacji
Ryszard, kierowca
Książkę czyta się szybko, łatwo i przyjemnie. Na razie nie zauważyłem oszczędności na paliwie, a wożę tę książkę w samochodzie od paru dni ;-)
Marcin Dobrowolski, ciezko pracujący
Super, to naprawdę złote myśli
Jacek, uczeń
Podano w tej publikacji kilka cennych pomysłów, jak spróbować zmniejszyć zużycie paliwa , choć pewne lekko naciągnięte. Znalazłem w tej publikacji parę ciekawych informacji na temat samochodu i jego budowy. Szału nie ma, ale przeczytać można.
Piotr, specjalista
Ciekawa publikacja opisująca nie tylko sposoby na oszczędność podczas jazdy samochodem, ale także ukazująca w szerszym świetle zagadnienia dotyczące rynku paliwowego oraz motoryzacyjnego. Książka dla ludzi którzy lubią być świadomi otaczającej ich rzeczywistości, ewentualnie chcących trochę zaoszczędzić;) Gorąco polecam!
Andrzej Ratajczak, właściciel firmy